[TRAVELOG] Dec 2015 - Trans-Kyushu : Dari Kagoshima-chuo ke Sakurajima

00:30

Hari baru di Kagoshima :) Pagi ni saya akan join half day tour Sakurajima dan petang nanti akan naik D&S train untuk ke Kumamoto.

Sakurajima adalah antara active volcanoes di Jepun ni dan mengikut kajian geologist Jepun sedang menunggu masa nak meletus dengan kuatnya dalam masa terdekat. Sakurajima ni dulu adalah pulau yang ada volcano tapi selepas letusan pada tahun 1914, lava dia melimpah-limpah hingga menyambungkan pulau ni dengan Kyushu mainland. Sebab tu nama Sakurajima ni ada "jima" dekat belakang walaupun technically dia bukan lagi sebuah pulau sekarang. ("Jima" datang dari perkataan shima yang bermaksud pulau.)

Langit biru yang cantik!
Keluar-keluar je hotel, rasa nak melompat gembira nampak cuaca cerah sangat-sangat selepas hujan semalam. Untuk naik bas sightseeing ke Sakurajima, saya kena ke bus station di bahagian East station, tempat saya turun bas dari Chiran semalam.
Belah East Kagoshima Station ni siap ada AEON, besar lagi.
Tapi saya tak pergi pon, tak sempat.
Tempat naik bas sightseeing adalah di E-8
Dah siang ni, baru perasan ada ferris wheel yang besar sebelah Kagoshima station ni.
Sementara tunggu bas datang, saya jalan sekejap tapi sebab masih agak awal,
tak ada kedai buka lagi. Sempat beli air dekat Lawson tu je.
Bas dah sampai, yoohoo!
Saya suka font Sakurajima tu, sangat retro kan.
Course sightseeing bus yang saya join hari ni.
Course details :-
Kagoshima Chuo Station ≫ Napoli Street ≫ Perth Street ≫ Waterfront ≫ Sakurajima Pier ≫ Sakurajima Ferry ≫ Sakurajima Port ≫ Yunohira Observatory 15min stop) ≫ Fujino Mulberry Grove ≫ Kurokami Buried Tori-i Shrine Gate ≫ Tabi-no-Sato 15min stop) ≫ Arimura Lava Observatory 15min stop) ≫ Monument to Hayashi Fumiko ≫ Sakurajima Port ≫Sakurajima Ferry ≫ Sakurajima Pier  ≫ City Hall ≫ Kinsei-cho Cultural Zone ≫ Tenmonkan Shopping District ≫ Kagoshima Chuo Station

Naik tu akan dapat tiket dan tag nama yang kena dipakai sepanjang join tour ni.
Kat belakang tiket tu ada discount kupon umtuk aquarium, museum dan kedai dalam Kagoshima city ni.
Dah duduk dalam bas, baru perasan ada monumen kat tengah tu.
Agak menarik so saya ingat nak pergi lepas balik dari tour nanti.
Lepas cukup semua peserta, bas kami bergerak ke pier untuk naik ferry ke Sakurajima. On the way tu, kami lalu Napoli Street dan Perth Street. Rupa-rupanya Kagoshima city ni sister city dengan Napoli dan Perth tapi saya tak sure ada tak Kagoshima street di kedua-dua bandar tu pula.

Pemandangan on the way ke jeti feri.
Bangunan ni mengingatkan saya pada Yokohama Redbrick Warehouse.
Yokohama Redbrick Warehouse ni adalah kompleks hopping mall, restoran hipster yang dibina dalam warehouse kaler merah. Kalau sempat ke Yokohama, silalah singgah, banyak kedai best.
Dah dekat-dekat jetty tu, dah boleh nampak Sakurajima.
Kita zoom sket!
Walaupun Sakurajima ni bersambung dengan mainland, cara paling mudah adalah still naik ferry. Ferry dia besar, kalau dengan kenderaan boleh naik sekali dengan kenderaan. Tapi kami disuruh turun dari bas masa ferry bergerak.

Kawasan parking kenderaan adalah kat tingkat bawah.
Turun dari bas, saya naik ke Tingkat 3 tempat untuk penumpang. Sebenarnya, saya ni agak gayat jadi sambil berdebar-debar nak naik atas. Juga dah lama tak naik ferry ke boat ke, cuak jugalah takut mabuk laut. Saya siap tak makan pagi tu, takut muntah. (Tapi lepas tu pening kepala sebab lapar orz )

Tulisan kaler biru atas board putih tu tulis "terima kasih naik ferry (kami)".
Satu budaya Jepun yang saya rasa kita boleh belajar adalah berterima kasih kepada pelanggan.
Banyak kerusi dan juga sofa kat dalam.
Masa ni dalam pukul 9.30 pagi rasanya, ferry pon kosong lagi so bebas nak pilih duduk mana.
Saya ingatkan ferry ni cikai-cikai jer, tapi siap ada stained glass lagi.
Kat bawah dia ada tulis import dari Itali.
Tapi, alang-alang naik ferry takkan nak duduk dalam kan?! Dah rasa OK macam tak ada mabuk or pening-pening lalat, saya beranikan diri naik ke deck kat atas sekali.

Bangunan yang macam Sydney Opera House tu adalah Kagoshima Aquarium.
Masa nak gerak keluar dari jetty, ferry kami berselisih dengan ferry yang baru balik dari Sakurajima ni.
Maafkan saya yang jakun dengan kebesaran ferry-ferry ni.
Ferry kami slow-slow bergerak keluar dan menuju Sakurajima. Tour guide atas bas tadi kata akan ambil masa 15 minit je nak ke sampai jadi saya cepat-cepat naik atas sekali. Dan memang tak rugi naik atas sekali, pemandangan sangat cantik! Saya bukanlah peminat laut, kalau travel saya lebih suka ke bandar atau mana-mana tempat yang saya boleh bergerak dan beraktiviti dengan bebas. Kalau ke pantai ke pulau ke saya selalu mati kutu tak tau nak buat apa. Juga saya selalu rasa laut kat mana-mana sama je kot... tapi pemandangan laut dari atas ferry ni sangat lawa buat saya rasa saya boleh habiskan berjam tengok laut je. Adakah ini faktor usia?!

Meninggalkan jetty perlahan-lahan
Semakin mendekati Sakurajima.
Sampai hari ni saya teringat-ingat perasaan masa ni.
Rasa macam ya Allah, cantiknya laut ni!
Nama laut antara mainland dan Sakurajima ni adalah Kinko Bay.
Saya tertanya-tanya apakah bendalah konkrit kat tengah-tengah laut ni...
Ni gambar laut terakhir untuk entry ni hehe.
Bila saya check folder saya, ada dekat 30 keping gambar Kinko Bay ni je tau!
Dekat 20 minit berlayar, akhirnya ada announcement yang kami dah nak sampai Sakurajima so saya turun bawah naik bas balik.

Sakurajima, mu tunggu ku datang!